Uppdatering igen!

Vad har hänt sedan jag bloggade i onsdags? Det blev en del shopping - det finns så mycket snyggt att se (och köpa) här. Om jag hade varit i någon annan del av världen, så hade jag naturligtvis tänkt på hur jag skulle få hem grejorna, men den här gången är det inget problem. Jag tar med mig det som inte kan gå med flyget på en minikryssning till Stockholm och så får Marianne och Lasse ta med sig det i bilen till England.

Torsdag var det förstås jobb, kvällen tillbringade jag med att svara på mail och läsa färdigt mina två roliga böcker. Nu skall jag köpa mer roligheter av Arto Pasilinna. Fredag var det jobb och after work, lördag och söndag var jag på besök i en liten söt och bokstavligen insnöad stad som heter Lovisa, drygt en timma från H-fors. En av dem som jag arbetar tillsammans med bor där på helgerna, i ett mysigt trähus i rysk stil. Dessutom är det stilmässigt korrekt inrett - hon fick ärva huset efter en släkting och har lagt ner mycket jobb på att komplettera det som fanns i huset med "riktiga" saker från antikvitetsaffärer och auktioner.

I dag har det inte snöat och alla är glada åt att det troligen inte kommer mer än marginellt med snö under den kommande veckan. Lunchen idag bestod av kålsoppa och piroger. Det är en spännande matsedel - i torsdags fick vi rotmos och stekt fläsk (när åt jag rotmos senast?) och i fredags leverlåda med lingon- och tranbärsylt. Leverlådan är lik det som i Sverige kallas för korvkaka men med ris istället för korngryn. Jag vet inte hur jag skulle se på kosthållet här om jag bodde permanent här, men nu, mitt i vintern är det som serveras helt perfekt.
I kväll skall jag se på svensk tv, Design Simon och Thomas som jag har hört talas om men aldrig sett och så är det ett program om en kille som söker efter sina föräldrar i Rumänien.

Det är faktiskt riktigt trevligt att vara här. Mitt uppdrag är lite annorlunda mot vad jag är van vid och den här gången kan jag utan att komma i något slags intressekonflikt också umgås på fritiden med dem som jag jobbar tillsammans med. Det är en viss skillnad från Chongqing... om jag nu får ta till ett skräckexempel.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.