En "kulturell" weekend

I natt har det snöat - igen - men nu under dagen har det inskränkt sig till lite flingor som dansat ner nu och då. Kallt, just nu -14 och det kommer att bli tvåsiffrigt på termometern hela veckan. Jag har inhandlat en grå-vit mönsterstickad yllemössa med matchande halsduk och tumvantar. Tumvantar är ett trevligt plagg, förutsatt att man inte behöver utföra något precisionsarbete.

I går besökte jag Finlands arkitekturmuseum. Förutom det som jag räknade med att få se, finsk arkitektur, så hade de intressanta miniatyrmodeller av olika byggnader. Kvällen tillbringade jag med TV på hotellrummet, det är ju OS. Här är man inte alls nöjd med de finska prestationerna. I dag har jag besökt Helsingfors stadsmuseum och inser nu att jag borde läsa på ordentligt om Finlands historia som verkar vara väldigt spännande och betydligt mer svensk än vad jag hade en aning om. Ja, jag gick ju mest i skolan i Skottland så jag är väl ursäktad med det. Jag skall göra ett besök i Akademibokhandeln i morgon.

Nu har det börjat snöa så smått igen. Det lär komma mer snö i natt. Jag ägnar mig åt TV i kväll också. Jag hoppas på lite bättre väder, dels för att våga mig bort till Tempelplatsens kyrka, men också för att besöka Tallinn. Men just NU känns det som om det kvittar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.