Möbler, facebook och vinterkyla.

I dag jobbar jag hemifrån. Jobbar? Lite i alla fall. Jag är hemma därför att dels skall min soffa, soffbord och fåtöljerna levereras någon gång  under förmiddagen och sen kommer det en elektriker och installerar en ny "box" här. Alla lägenheter här är försedda med en låda med styrning av ventilation, värme och diverse avancerade möjligheter till inställning av belysningen, både med ljusrelä och timer. Denna låda har varit ur funktion en längre tid - vilket jag kände till - Fran och Michael tyckte väl inte att det var så viktigt att det var så viktigt att ha en välkomsthälsande soft belysning när de kom hem från jobbet. Däremot förstår jag inte hur de klarade att reglera värmen, vardagsrummet har en hel fönstervägg som vetter mot söder (ungefär) och sen kan ju alla räkna ut att den kyler på vintern och drar in värme på sommaren. Och så kan det väl finnas en viss poäng i att det vintertid inte är helmörkt här även om jag inte är hemma. Man kan ställa in så att det är mysbelysning ett par timmar på kvällen och en liten stund på morgonen. Det finns larm och övervakningskameror här också, så inbrottsrisken är nog inte så stor.

Vi reser till Vilnius söndag eftermiddag, byter på Arlanda och förhoppningsvis är vi framme vid 22-tiden (lokal tid). Det är bara 40 minuter mellan planen på Arlanda, så vi får väl hoppas att vintervädret inte ställer till det för oss. Min kusin Erika som bor i Huskvarna mailade mig igår och talade om vilket utomordentligt busväder det är där och hon hade dokumenterat detta med några nytagna vinterbilder. Det påstås att den här oscillationen (som kallas för något med tre bokstäver) kommer att ge norra Europa lika kallt och snörikt väder som förra vintern. Jag vet vad det innebär, jag var i Helsingfors under den allra värsta perioden! Det ser ut att bli riktigt kallt i Litauen nästa vecka, så jag tar med mig min vinterutrustning som jag skaffade i H-fors i vintras. Jag har uppmanat min kollega att ta med varma kläder och skor/stövlar som klarar av snö. Nu är det ju så att "varma kläder" betyder en sak i England och en annan i  mer väderutsatta delar av Europa. Vi får se hur det går. Jag har min fina hallonröda täckkappa, mina rejäla stövlar, vantar, mössa och halsduk...

Jag fick ett mail häromdagen där en bekant frågade vad jag kallade mig för på facebook. Jag är inte på facebook! Jag vill inte vara där och jag ser inte att jag skulle ha någon nytta av det. Jag finns på ett professionellt nätverk, dit inte vem som helst har tillträde, det räcker för mig. Jag har förstått att man bör tillbringa minst en timma om dagen med att hålla sig ajour med vad vännerna gör och uppdatera sitt eget konto. Nej, det skulle kännas som ett tvång. Den här bloggen är avsedd för mina släktingar och vänner i Sverige och Danmark, skulle någon annan hitta den så tror jag knappast att man bryr sig om att följa mina anteckningar här.

Nu ringde de från möbelaffären och meddelade att de kommer om ungefär en halvtimma! Äntligen... jag skulle ha fått möblerna för en månad sedan ungefär men på grund av alla resor, så har de fått förvara dem åt mig. Min gamla soffgrupp kommer de att ta med sig (mot avgift) för att köra iväg till någon åtrevinningsstation.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.