Rapport torsdag.

Nu har det gått ett par dagar och jag börjar gilla den här staden. Mitt uppdrag är också helt ok, de två personer som jag kommer att arbeta mest tillsammans med är riktigt trevliga. I går var jag hembjuden till en av dem, han bor bara ett par kvarter härifrån i något som verkligen gör skäl för benämningen patriciervåning. Trevlig fru, två välartade barn och god mat.

Det är ganska besvärligt att ta sig fram i centrum, trots att det skottas, plogas, sandas och körs bort snö. Parkeringsdisciplinen är heller inte den bästa, det står översnöade bilar lite här och var, även där det är parkeringsförbud. Jag har gått till min arbetsplats, det tar en halvtimma vardera vägen och det är väl ganska lagom som daglig motion. I förrgår besökte jag Akademiska bokhandeln på väg hem och botaniserade lite bland den inhemska litteraturen. Jag gick därifrån med tre pocketböcker av Aarto Pasilinna, de ingår i kategorin "roliga böcker". Jag började med att läsa De hängda rävarnas skog, den skall jag läsa klart i kväll. De andra två heter Kollektivt självmord och Världens bästa by. Är de lika underhållande så köper jag nog fler.

I dag  levererade matserveringen riktigt potatismos med både kokt korv och kokt fläskkött samt en riktigt god sallad, gjord på strimlade rödbetor.  I går fick vi rökt sik med dillsås, kokt potatis och gröna ärter. Finsk husmanskost.

I morgon skall jag gå på Svenska teatern, men det är ingen traditionell teaterföreställning utan en grupp som heter Fork och som gör en föreställning om den moderna musikindustrin.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.