Mera utflykter!

I onsdags var jag i en medelstor, inte särskilt spännande stad som heter Valmiera. Det var ju inte tid för någon sightseeing där, men på vägen tillbaka till Riga besökte vi Turaida som är en medeltida borg mitt inne i ett naturområde som heter Gauja. Det var ovanligt kuperat för att vara i Lettland. Borgen hade någon anknytning till Erik den fjortonde, men jag fattade faktiskt inte vad. Där fanns också en skulpturpark som hade anknytning till lettisk folkdiktning, stora massiva stenskulpturer som påminde om det man kan se i Vigelandsparken i Oslo. Men mest spännande var berättelsen om Turaidas Ros, en flicka som hellre valde döden än lät sig skändas av en polsk adelsman. Man hade trott att det var en saga, men så hittade man gamla handlingar i ett arkiv som styrkte huvuddragen i den här berättelsen, som har blivit ett lettiskt nationalepos.

Fredag eftermiddag tog jag bussen till Vilnius. Det tog fyra timmar men samtidigt fick jag ju se en del av landskapet. Jag bodde på ett alldeles utmärkt hotell i centrum, fick en förträfflig mini-guidebok och hade tillfälle att se mig omkring. Katedralen, Gediminastornet, den vackra och mycket annorlunda St Anna-kyrkan, byggd i konstfärdigt sammanfogat rött tegel och en hel rad andra kyrkor, de flesta i barockstil. Invid Morgonrodnadens port(!) fanns ett kapell med en undergörande madonna och det som bör betecknas som gamla stan var ovanligt stort med diverse överraskningar när man tittade in på gårdarna. Dessutom en del rolig shopping. Jag har ärligt talat inte sorterat intrycken ännu, men en sak är säker, jag skall se till att ta med någon av mina vänner på en långweekend här. Det är en fantastisk stad! Och efter dryga 4 timmars busstur så kom jag tillbaka till Riga för en timma sedan.

I morgon börjar livets allvar igen. Jag tror att jag har gjort rätt bra ifrån mig och nu gäller det att knyta samman alla trådar under veckan. Sen blir det London igen. Och därefter - ingen aning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.