Nya planer och språkproblem.

Det snöar inte just nu. Värt att nämna faktiskt. Väderstationen visar -4 och det påstås att det skall bli uppehållsväder, sol och bara ett par minusgrader dagtid t o m tisdag.

Jobbet flyter på som planerat. Jag har nu insett att det inte är riktigt bra med den goda finska husmanskosten i kombination med stillasittande inomhus (p g a vädret) - ja ni förstår säkert. Nu är det ju ingen katastrof, jag anses ju vara rätt "skinny" men det känns lite obehagligt när linningen sitter åt. Jag får kompensera det med att avstå från "kvällsmat" och nöja mig med ett äpple, fiberkex och mineralvatten på kvällen.
Nog om detta.

The Boss mailade mig och frågade om jag kunde tänka mig att ta ett uppdrag i Estland eller Lettland under 3-4 veckor när det här jobbet är klart. Mailade tillbaka och skrev att jag kan kanske tänka mig det, men vill ha ett par veckor i London först och så vill jag förstås veta vad uppdraget går ut på. Det skulle vara riktigt trevligt att få tränga lite djupare in i den baltiska mentaliteten. Tror jag.

Transportstrejken blev inte långvarig. Den följdes idag av en hamnarbetarstrejk som kanske blir betydligt längre. Den berör inte passagerartrafiken och inte de företag, t ex Neste, som har egna hamnar. För övrigt sitter sex passagerarfartyg fast i isen mellan Åland och svenska Kapellskär.

Det pågår en rätt infekterad diskussion om svenskans roll i Finland i allmänhet och inom skolan i synnerhet. Mina arbetskamrater (även de som har finska som sitt språk) säjer att finska barn som får lära sig svenska tidigt i skolan får betydligt lättare att lära sig engelska och sedan andra västeuropeiska språk. Det låter rimligt. Det finns finnar som vägrar tala svenska, även om de har läst det i skolan och kan klara sig skapligt på svenska. Jag har stött på det t o m på varuhuset Stockmann, där personalen skall kunna tala svenska. Tar man då som kund till engelska, så måste jag ärligt säja att många talar en förskräckligt dålig engelska. Svenska är ju för en del finnar ett "överklasspråk", åtminstone här nere i södra Finland. Uppe i Österbotten uppfattas det inte så, har det sagts mig. Och jag kämpar med att lära mig lite finska ord. Det går så där...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.