Den snöigaste mars som jag har upplevt

Det har gått några dagar sedan jag skrev här senast. Jag har varit väldigt social de senaste dagarna. Onsdag var jag på urfinsk konsert, det var finsk folkmusik i moderniserad tappning och så var det finsk tango på dragspel. Torsdag fördjupade jag mig i min nyinköpta bok om Finlands historia, i fredags var det after work, men det bllev inte sent därför att jag skulle åka med till Artsjö, 12 mil norrut från H-fors tidigt på lördag morgon. Matti, som jobbar med ekonomistyrning har ett fritidshus där. Hans fru, Katarina och sexåriga son Gustav var också med. Fritidshuset var stort och låg alldeles nere vid sjön och där fanns också bastun, vilken lyckligtvis inte kom till användning, det hade varit en mindre brand därinne tidigare. Vädret var rätt okej, lite sol ibland och bara några minusgrader och praktiskt taget inget snöfall. Men det behövdes inte mer snö, den var drygt meterdjup. Nu har jag lärt mig att köra snöskoter (jätteroligt!) och jag har åkt längdskidor. Det har jag inte gjort sedan jag var väldigt liten. men det gick bättre än jag hade räknat med.

Stämningen här i Finland är "int´ så värst uppåt... ne-ej" som man säjer. OS blev ingen hit, BNP seglar nedåt, transportstrejk är på gång och i dag har det snöat igen, inte så våldsamt men nu säjer jag som alla de andra: "nu räcker det". Återstoden av kvällen ägnar jag åt min historiebok och så får jag väl kolla lite på nyheterna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.