Oväntad utflykt!

I tisdags blev det bestämt (över mitt huvud) att jag skulle resa till Riga på onsdag och stanna där t o m fredag för att diskutera med företaget där jag skall ”vara verksam” fr o m 12 april och några veckor framöver. Det här kommer att vara ett mer ”normalt” uppdrag – där jag tyvärr måste distansera mig mer från människorna i företaget. Helsingfors har varit ett väldigt roligt och intressant mellanspel, plötsligt var jag en i gänget och vi har jobbat tillsammans för en konstruktiv lösning.

Som vanligt måste jag vara diskret med vad uppdraget gäller, men det kommer att bli intressant, inte tu tal om det! Jag reste alltså till Riga onsdag morgon, blev hämtad av firmabil på flygplatsen (Mercedes i de högre sifferserierna), körd till Reval Hotel Ridzene som låg mycket centralt och i ett kvarter mellan två parker. Hotellet var byggt i ny stil, fräscht och välutrustat. Jag fick något slags svit för en person, mycket elegant. Jag träffade en av de ledande cheferna onsdag e m, två chefer från ekonomisektionen på torsdag och på fredag var vi och såg på företagets anläggningar på ett par platser strax utanför Riga. Alla var väldigt vänliga men också väldigt formella. När jag kommer hem till London skall jag gå igenom uppdraget med The Boss och sen får han skriva kontrakt med dem. Jag köpte en engelsk-lettisk ordbok, en bok om Lettland och en om Riga. Det känns bra att vara lite förberedd.

Det är ordnat med bostad för mig, i ett ”hotell” för personer som är i Riga längre tid i affärer e d, på en gata som heter Alberta Iela, en gata med de mest fantastiska jugendhus som man kan tänka sig. Dessutom så är enligt min uppfattning hela perioden före under och efter jugendperiodens höjdpunkt representerad på denna förhållandevis korta gata. Jag tror att det börjar med eklektisk stil, sen blir det jugend som så småningom övergår i nationalromantisk stil. (Nu försöker jag verka insatt i stilhistoria – f´låt om det blir alltför galet men det är så som jag uppfattar det.) Huset jag skall bo i är i alla fall solklart i jugendstil. Man får ett rum med bad, på varje våning har man del i ett litet kök och ett stort frukost- och sällskapsrum, det finns tvättmaskin o s v och städning ingår. Och frukost. Två våningar i huset upptas av det här ”hotellet”. Det skall bli intressant att bo där, ett slags studentkorridor de luxe. Mycket ”de luxe” faktiskt.

Jag stannade kvar på hotellet tills idag, för jag ville gärna se lite mer av Riga. Igår var det ganska fint väder så man kunde gå omkring i den gamla stan. Det är vackert där, intressant bebyggelse, allt från medeltida hus till sovjetisk bunkerarkitektur och ett och annat nybyggt hus, somliga med och andra helt utan känsla för det historiska sammanhanget. Nu hoppas jag att snön har försvunnit tills jag kommer dit igen, snöröjning är ingen lettisk nationalsport, det förstod jag omgående.

Och nu är jag ”hemma” i H-fors igen, jag återvänder till London nu på fredag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.