Det regnar i Skottland.

Vi hade planerat att köra ut till Skye idag och stanna där över helgen, men det kommer att regna till och med tisdag, så vi får ändra våra planer lite. och kör till Oban i morgon och stannar där till på söndag eller måndag. Oban är kanske inte helt korrekt, vi skall till den lilla ön Kerrera strax utanför Oban, där Gerry och Martin har fått ett hus (ruckel) som varit obebott sedan många, många år. Gerry är en McDougall of  Dunollie och det är hennes släktingar som äger praktiskt taget hela ön. De har lagt ner mycket tid och pengar på att få huset beboeligt och det skall bli spännande att komma dit och se hur det är i en sådan avkrok av världen - och Skottland. Jag hoppas att jag också hinner med att vandra en bit upp på Ben Nevis som ligger nära Fort William.. Stigen dit upp är 10 miles och det tar 6-8 timmar att nå toppen. Skall man göra sig så mycket besvär, så måste det vara fint väder, annars kan det kvitta.

Det var dagsnoteringarna. Resan hit gick bra, vi valde att köra mindre vägar öster om M1 upp till Nottingham och sen höll vi oss mellan M1 och M6 upp till Manchester/Leeds, lyckades undvika storstäderna och landade vid åttatiden på kvällen i Windermere. Jennifers föräldrar bor i en ombyggd skola, charmigt och gott om plats. Nästa morgon körde jag hit till Fort William, det tog nästan sex timmar p g a ett par rätt stora vägarbeten. Det var faktiskt riktigt jobbigt, och jag gillar ändå att köra.
I söndags var Martin och jag och hälsade på släktingar  som tillbringar sommaren i Foyers vid Loch Ness. De har inte träffat mig sedan deras dotter gifte sig och då var jag 14 år och minns inget av detta. Men de hade bildbevis!

Jag hoppas att jag hinner med att köra upp till Dufftown där min farmors släkt kommer från. Förutom min farmor så är Dufftown mest känt för alla whiskydistillerier i trakten och att William Grant kom därifrån. Sen skall jag köra ner mot St Andrews, min barndoms stad. Jag tror att det är åtta år sedan jag var där senast. När jag är häruppe, så blir jag plötsligt väldigt mycket skotsk, hoppas på att Skottland skall slita sig loss från Storbritannien, funderar på att köpa en sporran (väska) och är lite irriterad över att vår klan har en sån trist tartan. Jo, den ser ut som en blårutig arbetsskjorta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.