Torsdag morgon i Riga

Vad har hänt sedan jag skrev här sist? Jag fortsatte min upptäcktsfärd i Riga på söndagen, vandrade genom kvarteren med jugendhus och lärde mig känna igen vissa särdrag i stilarna, hittade ett högst förtjusande hus - byggt 1909 - i korsningen av Brivibas och och Lacplesa, det är väl mer nationalromantik än jugend. Helst skulle jag vilja redigera bort höghuset bakom!



Tvärs över korsningen fanns det en liten rysk-ortodox kyrka.


Desssutom finns det en pampig katedral lite närmare gamla stan och så en kyrka som hyser någon riktigt gammaldags sekt i området söder om marknaden. Där har jag inte varit än, men det kommer. Jag betar av område efter område...

I dag kommer jag att bli hämtad klockan tio, så jag har sovmorgon. Jag skall bli förevisad en anläggning i Jelgava, en relativt stor stad några mil söderut. Företaget här har en del anläggningar som just nu ligger i malpåse eller är i gång men med reducerad produktion. Dessutom har man expansionsplaner som kan förverkligas när ekonomin tar fart igen. Nästa vecka skall jag få åka med norrut, till två platser. Det är verkligen kul att få se så mycket av landet som jag får göra. Sen funderar jag på att hyra bil och se mig om lite på egen hand nu till weekenden.

Jo, nu har jag kommit på att jag kan knycka bilder på nätet för att illustrera mina upptäckter med. Jag har med mig digitalkameran, men vill inte riskera krångel med jobbdatorn genom att ta in bilderna där. Visserligen sparas allt på två memory sticks, (hängsle och livrem som man säjer i Sverige) men skulle det hända något med hårddisken, så blir det problem. Jag skall lägga in fler bilder när jag får tid. Nu är det frukost!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.