Tisdag kväll - fortfarande i Riga

Vad har hänt sen sist? Det var i torsdags som jag skrev sist och på eftermiddagen var jag i Jelgava, en relativt trist stad men med ett vackert slott som nu var lantbruksuniversitet (?). Fredag satt jag på kontoret och lördag morgon stack jag iväg i hyrbil för att upptäcka Lettland. Jag körde västerut, gjorde en rundtur i den del av Lettland som kallas Kurzeme.


Pittoreska städer, men där mycket behöver göras för att få ordning på den äldre bebyggelsen, fula gråa hyreshus från sovjetepoken, ett vackert landskap som började visa tecken på att våren är på gång. Jo, det var intressant. Och så har jag sett Europas bredaste vattenfall, Ventas Rumba. Men fallhöjden var nog max en meter... 


Jag kom tillbaka till Riga rätt sent på kvällen, men det är ju ljust länge nu.

Söndag morgon for jag söderut. Nu hade jag ett konkret mål, slottet Rundale som ligger rätt nära gränsen till Litauen.




 Herren till slottet i Jelgava, hade Rundale som sitt sommarslott och nu är det, efter många öden och äventyr delvis restaurerat och återställt i sin forna prakt. Det var verkligen värt resan dit! Sen var jag i grannstaden som heter Bauska, en mysig men rätt förslummad stad. Nu börjar jag se charmen i förfallet. Ja, det är märkligt hur snabbt man vänjer sig. I Bauska fanns det en borg från 1200-talet men den såg jag bara från utsidan. På andra sidan staden låg ett nyare, mycket vackert slott som heter Mezotne. Det var den utflykten och jag är faktiskt nöjd med mig själv att jag såg till att se lite mer av landet.

Det har varit två intensiva dagar med ekonomidirektören och två revisorer. I morgon skall jag till en plats som heter Valimera (tror jag det var) och på vägen dit eller hem är det utlovat ett besök på något som heter Turaidaborgen. Jo, nyfiken som jag är, så har jag googlat och läst på lite. Nu har jag 1½ vecka kvar här, jag har för avsikt att ta bussen till Vilnius nu till helgen. Alla säjer att man måste se Vilnius!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.