Mera Riga!

I går kväll blev jag medbjuden till Lido, ett folkligt ställe i utkanten av Riga. Det är ett nytt enormt timmerhus i gammal stil, delvis en väderkvarn. Det påstås att det är byggt med "maffiapengar". Den som inte kan hitta något passande att äta där, den finns inte. Man väljer fritt vid olika diskar hur man vill komponera sin måltid. Jag åt, på andras inrådan ett slags platta kåldolmar i vit sås med rivna morötter i och till detta råstekt potatis. Låter det konstigt? Det var verkligen gott! Desserten var en liten skål med något slags fromage på skogsbär. Det är verkligen ett originellt ställe, väl värt ytterligare något besök.

Dagarna har annars varit fyllda av det som jag är här för att göra. Det är intressant och jag blir väldigt väl bemött. Det finns - hemska tanke - kanske de som tror att jag har  större makt än vad jag har. Kvällen har jag tillbringat med lettisk TV (begriper inget men det är intressant i alla fall) och så har jag sett allt om det hiskliga askmolnet på Sky News. En geolog påstod att utbrottet kan hålla på i flera månader. Jag började omedelbart fundera på hur man tar sig till London om man inte kan ta flyget. Det får kanske bli cykel?

Sen funderar jag på att ta bussen från Riga till Vilnius i Litauen nästa helg. En av mina arbetskamrater i H-fors talade mycket om Vilnius och allt intressant som man kan se där. Det är väl bäst att passa på när man befinner sig i den här delenav världen. Och nu är det sängdags.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.