Första dygnet i Riga

Jag kom till Riga igår en halvtimma efter utsatt tid, fick åka limousin till min tillfälliga bostad här på Alberta. Det heter egentligen Alberta iela, men ingen här säjer "iela" utan det är bara den första delen av ett gatunamn som man använder. Albert heter egentligen Alberts på lettiska, mansnamn och maskuliner slutar på -s. Kvinnonamn och femininer slutar på -a eller -e. Nu är det så vist ordnat att här "byter man kön" när det är genitiv. Alberts blir Alberta och Gertrude blir Gertrudes. Ni ser, jag har redan lärt mig en del! Jag har märkt att folk här blir glada när man försöker förstå och frågar. Men tro inte att jag kommer att förstå på riktigt, språket är alldeles för komplicerat för det!

Åter till verkligheten. När jag kom upp till mitt rum så fanns det blommor och choklad och ett litet kort med inbjudan till en måltid på restaurang RozenGrals med hämtning klockan 19.30. Det var tre av "direktörerna" på företaget som gjorde mig sällskap, två herrar och en dam. (Det vimlar av direktores, men det bör väl översättas med "chef", t ex ekonomichef.) Restaurangen var något alldeles extra, belägen inne i gyttret i gamla stan. Restaurangen skall ha funnits där sedan 1290, det var tjocka pelare, valv och stengolv. Matsedeln var väl ganska modern, men med en viss dragning åt det medeltida. Ärligt talat vet jag inte exakt vad jag åt, men det var gott!

Frukosten som serverades i morse var något utöver det vanliga. Den hade en påtagligt östeuropeisk prägel. Men det var gott och jag blev mätt. I dag har jag haft de obligatoriska genomgångarna, först med några från styrelsen och nu i eftermiddag med ekonomichefen och en revisor. I kväll förväntas jag ta vara på mig själv, vilket känns skönt. Jag skall se på TV, äta frukt och en skål med pastasallad som jag köpte på vägen hem. Det finns en riktigt trevlig take away som jag passerar. De tyckte att det var lite våghalsigt av mig att promenera till och från kontoret - jag kunde ju gå vilse eller bli rånad. Det är ungefär lika långt som jag hade att gå i H-fors. Och jag kan några riktigt bra judogrepp... och jag tror att det är minst lika farligt att promenera i London.

I morgon förmiddag skall jag följa med till en ny anläggning i närheten av flygplatsen och på eftermiddagen skall jag väl börja jobba "på riktigt". Jag ser fram emot det!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.