Kung Bore regerar!

Termometern visade på minus tjugofyra när jag vaknade, efter frukost så gjorde jag mig i ordning för att gå ut på stan. Det lär ha varit nere på minus tjugosex en stund vid ettiden - nu är det riktigt milt, "bara" minus sexton. Men å andra sidan har det börjat blåsa, snön ryker omkring och det är svårt att säja om det kommer mer snö eller om det bara virvlar runt. Men Kiruna är inte värst, Nikkaluokta som ligger några mil väster om Kiruna hade minus trettiosex nu på morgonen. Av respekt för de anmärkningsvärda köldgraderna, så skriver jag ut temperaturerna  med bokstäver!

Och nu tror ni förstås att jag har kurat inne hela dagen. Icke då, jag har varit ute och shoppat. Underställ i tunt ylle, en riktigt maffig ryssmössa med renskinn på utsidan och lammskinn på insidan och så en del sameslöjd. Fint att ha till presenter framöver. Och så går jag och funderar på om jag skall köpa en hiskligt dyr ryggsäck i renskinn, dekorerad med tennbroderier. Det finns matchande plånbok också. Men sen - efter shoppingturen då kurade jag ihop mig här och läste svenska veckotidningar. Om en liten stund skall jag träffa en av dem som jag jobbar tillsammans med och äta en utpräglat lappländsk gourmetmiddag.

Det är intressanta arbetsuppgifter som jag har haft den här veckan. Jag har dessutom lärt mig en hel del om gruvdrift och järnbrytning. Jag kommer att stanna här till och med fredag. Den här veckan måste jag skaffa mig tid att ta reda på mer om det nya Kiruna, alltså den stad som kommer att finnas när om ett par decennier - och inte minst om den logistik som behövs under "flytten".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.