Dag 2 i Kiruna.

Idag har jag träffat mina uppdragsgivare. De blev lite överraskade att jag redan var här, men tyckte att det var positivt att vi kunde träffas och äta lunch idag. Jag var lite tveksam till att äta renkött igår, jag fegade och åt röding istället - men idag var det bara att acceptera. min engelska värd och uppdragsgivare talade lyriskt om gräddstuvad renskav med stekta kantareller och till det små "bakelser" av riven mandelpotatis och västerbottenost. Det var gott och jag skall väl pröva på både hjort och älg som verkar stå på standardmenyerna här. Vad jag skall göra här, det visste jag på förhand, men jag visste inte att de hade ordnat med en bil som jag disponerar under tiden jag är här. Det är det där med vinter- och halkkörning... men jag har hittat ett par mycket pedagogiska hemsidor så jag skall lära mig hur det går till i teorin och så hoppas jag att jag inte behöver testa det allt för mycket i praktiken. Jag har bilen (en Volvo V70) stående här utanför, på en p-plats med motorvärmare. Kontoret där jag skall arbeta ligger på LKAB:s område, så det är förstås skönt att slippa gå dit. Det verkar som om temperaturen kommer att ligga mellan -10 och -15 de närmaste dagarna.och det skall komma en hel del snö. Frikoppla och styra... inte bromsa... Jag lär mig nog.

Efter lunchen så tog jag en promenad genom centrum. Det finns så många snygga och exotiska saker att köpa i de butikerna som har sameslöjd, det här kommer nog inte att bli billigt. Jag har köpt en bok om Kiruna och den skall jag börja läsa ikväll. Visste ni att Kiruna betyder fjällripa? Att stora delar av staden måste flyttas, det känner väl de flesta till. Det är en vansinnigt spännande tanke att man kan bygga upp något nytt, baserat på hur vårt liv och våra behov ser ut idag och att man kan använda sig av modern teknik och faktiskt också bygga miljövänligt och energibesparande även i den här kalla delen av världen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.