Onsdag kväll i Kiruna.

Det har varit intressanta och spännande dagar här. Först var det ruskigt kallt och nu är det lite mildare, bara minus 15 just nu. Jag har lärt mig hantera en bil i halt väglag. Jag är ingen expert, men har förstått hur man bör bete sig för att undvika sladd, hur man gör om det börjar svänga - frikoppla och styra! Står bilen och slirar lägger man in växel två eller tre och "tvingar" igång bilen.

Jag har ätit palt också. Stora gråa klumpar gjorda av kornmjöl och potatis, fyllda med kött och kokade i saltat vatten, serverade med lingonsylt. Till det dricker man mjölk. Jag var lite tveksam först, men det var faktiskt riktigt gott.

Här har man upptäckt ett par bilförare som kört påverkade av narkotika, där använder lokalpressen det målande uttrycket "pårökt bilist". Det är här som i H-fors, man har en del lustiga och gammaldags uttryck, jag skall börja använda det vackra ordet "eljest" istället för "annars" när jag talar svenska. Sen har jag upptäckt en sak, och det är att jag skriver svenska bättre än vad jag talar. Jag har inga som helst problem med att läsa och skriva svenska, men när jag skall använda svenskan i vardagligt tal, så hakar det upp sig och så blandar jag in engelska uttryck för att komma vidare i samtalet.

Jag har lärt mig en hel del om malmbrytning opch gruvdrift. Jag kalladet felaktigt för järnbrytning i mitt förra inlägg här, nu vet jag bättre. Ett svenskt bolag skall borra upp en ny så kallad huvudnivå 1 365 meter under den gamla bergstoppen. Den nuvarande huvudnivån ligger på 1 045 meters djup och detta innebär att LKAB har säkrat gruvdriften i minst 20 år. Och så har kineserna varit här och vill köpa malm och skog. De tas emot som kungar och det känns inte bra. Fråga gärna mig som tillbringat ett par år i Chongqing hur de bär sig åt!

I tisdags fick jag en riktigt intressant genomgång av en kommunaltjänsteman om flyttningen av staden. Ett sådant gigantiskt projekt! Jag hoppas verkligen att jag kan få komma tillbaka om ett par decennier och se vad som hänt. Hela projektet skall vara avslutat 2099, så det lär jag inte få se.

Jag har lärt mig lite om samekulturen och för att kunna fördjupa mina kunskaper har jag inhandlat tre böcker. Och man säjer inte lappar, uta samer och landet här uppe norr om polcirkeln, i Norge, Sverige och Finland heter Sàpmi och har en egen flagga, man har radio- och TVsändningar på samiska som inte alls är likt finska. Däremot talar många här finska, en variant som kallas tornedalsfinska.

I morgon kväll är jag bjuden till ishotellet i Jukkasjärvi. Inte för övernattning, men för en drink i isglas och en måltid. Jag skall köpa med mig en sexpack med isglasformar, det kan vara kul att bjuda på en riktigt kall drink någon gång. Undrar hur snabbt ett sånt där glas smälter i vanlig rumstemperatur? Fredag kväll är det exotisk middag i samekåta någonstans utanför Kiruna. Det skall bli spännande. Och på lördag 1245 lämnar jag Kiruna. Jag är på Heathrow 1655 om allt fungerar som planerat.

Nästa gång vi hörs blir från London. Eller också stannar jag här en vecka till och skyller på att flygtrafiken inte fungerar p g a kylan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.