I världens största stad!

Nu har jag anlänt till Kiruna, kom på att det kanske kunde vara av strategisk betydelse att ta förmiddagsplanet hit idag, man vet inte vad det kan bli för väder i morgon. När planet landade så var det närmast skymning, nu har det mörknat, men det är inte alls så mörkt som man skulle kunna tro. När jag kom hit var det minus tjugo, i morgon blir det betydligt mildare, cirka minus femton! Snö överallt förstås och jag tackar min lyckliga stjärna för att jag har mina H-forskläder.

Jag bor på ett trevligt hotell, det ligger alldeles utanför centrum. De har diverse samiska inslag i inredningen som sin gimmick. Väldigt trevligt hotell faktiskt och ikväll skall jag avnjuta deras mycket exotiska meny. Jag passade på att äta lite när jag väntade på Arlanda, och när jag kom hit så frågade jag i receptionen om det gick att få en kopp kaffe. "Gå upp på rummet så kommer vi med kaffe om några minuter". Det tog tio minuter så kom det upp en tjej med en korg med kanna kaffe och en skål med varm ostkaka och hjortronsylt. Gissa om det smakade bra!

Internet fungerar utmärkt, däremot bad de om ursäkt i receptionen för att vissa satellitkanaler på TV:n kan fungera dåligt när det snöar kraftigt. Strunt i det, jag är helnöjd med ett par svenska TV-kanaler.
Nu skall jag läsa igenom den digra hög med turistbroschyrer som ligger här, plus lokaltidningarna. Det gäller att insupa lokalfärgen. Jag hade ju räknat med att resa hit i morgon, så jag får väl ta kontakt med våra uppdragsgivare i morgon bitti och höra om vi kan träffas redan då. Annars skall jag - om vädret tillåter - gå ut och göra mig bekant med Kiruna. Det här skall bli ett äventyr.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.