Mulotschag!

Vi har hämtat oss hjälpligt efter lördagens festligheter nu och jag skall försöka att samla tankarna. Vi har varit ute på den riktiga pustan, en liten by ute på landet inte långt från en stad med det märkliga namnet Hajduszoboszlo. Den staden är ett turistcentrum med olika spa och där finns en stor aquapark och dessutom en meteoritkrater. Vi gjorde ett snabbt besök där innan vi åkte tillbaka till Budapest i eftermiddags.

Vi körde från Budapest vid niotiden och efter ett par timmars körning var vi framme i en nationalpark där man samlat stora flockar av kor, bufflar och hästar som strövar (eller strövade) omkring på pustan. Där fanns också gamla bondgårdar och man hade försökt att återskapa en miljö så som den varit en gång. Sen fortsatte vi till byn som hette något på N och fick middag och kunde sen gå runt och se oss omkring. Det var några ryttare som tränade för en tävling i speciella pusta-discipliner till häst. Jag kan bara upplysa om att med de år som jag ändå tillbringat  på olika ridskolor, så hade jag inte hållit mig kvar på hästryggen många minuter! Det var imponerande att se.

Mulotschag började klockan sex med en minikarneval till Bacchus ära. Då hade det mörknat och belysningen bestod enbart av facklor och något slags oljelyktor. Det var förhållandevis milt i luften och vi satt vid fem stora långbord, ungefär 20 personer vid varje. Grillat kött, grönsaker, hembakat bröd, dragspelsmusik och mycket vin. Jag var en försiktig general och försökte att få det att se ut som om jag drack och hade druckit betydligt mer än jag egentligen gjort. Missade lite när jag skulle stödja armbågen mot bordet och vinglade lite när jag reste mig. Efter maten var det dans, och det gjorde absolut inget att varken Martin eller jag begrep oss på de olika dansernas intrikata turer. Lite senare blev det "vanlig" musik från en musikanläggning och festen slutade vid tvåtiden på natten.

Vår värd var inte vidare fräsch nu på morgonen och Martin erbjöd sig att köra tillbaka till Budapest, ett erbjudande han tacksamt tog emot. Vi fick en riklig brunch och sen körde vi till staden som börjar på H för att tanka och gå en promenad där. Sen var det kaffe och tårta i byn som börjar på N  innan vi satte oss i bilen för att åka tillbaka hit. Tårtan var väldigt god, det var tårtbottnar av solrosfrön med något slags färskost eller joghurtcreme med massor av syltade körsbär och annat gott i  och så tjockt med citronglasyr överst. Vi kom tillbaka hit vid sjutiden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.