Rapport från Budapest.

Den här veckan har gått väldigt fort. Vi har jobbat mellan 8 och 18 och sen har vi varit ganska slut, det har blivit en promenad och så middag och slötittande på Sky News en stund innan vi somnar. I dag är vi lediga, vi har varit över i Buda och sett på slottsområdet, den stora kyrkan och ett försvarsverk. Vivien skall resa tillbaka till London  om ett par timmar så nu skall vi äta lunch tillsammans på hotellet. Maten här är jättebra, mycket grönsaker och god, men inte så stark kryddning. Just nu vimlar det av paprika i alla de former i maten, min favorit under veckan har varit paprikahalvor fyllda med stekt grovhackat kött och svamp som låg på en bädd av artistiskt spritsat potatismos och så var allt gratinerat tillsammans på en liten träbricka. Det var riktigt gott.

Språket är ett mysterium, det skall finnas 30 kasus och 44 bokstäver i alfabetet. Jag har försökt att spana lite och jag har faktiskt hittat några ord som är väldigt lika finskan. Vatten heter vesi på finska och viz här, natt yö och éj - men det låter precis likadant, hand käsi och kéz. Det var några till men dem kommer jag inte ihåg just nu. Men det kan ju vara tillfälligheter - inte vet jag! Jag kämpade tappert för att lära mig lite finska och även lettiska, men jag tror att jag skippar det här. Vi har tillräckligt att bry våra hjärnor med i alla fall. Hotellet är supersnyggt och servicen är oklanderlig. I kväll skall Martin och jag ut och studera nattlivet och i morgon skall det bli ännu bättre väder så då får vi se till att göra oss mer bekanta med staden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.