I Helsingfors

Nu sitter jag på mitt hotellrum, snön faller utanför och det är -4 ute. Det finns en radiostyrd väderstation på väggen här på hotellrummet och enligt den skall det inte komma mer snö idag. Om jag förstod väderrapporten på TV igår, så kommer snön i morgon och på tisdag och då kan det komma rätt mycket. Det är något fel på fjärrkontrollen till min TV så jag kan bara få in en finskspråkig TV-kanal. De har lovat att skaffa fram en ny fjärrkontroll åt mig, förhoppningsvis idag. Ja, jag iddes inte säja till igår, utan gjorde det först nu innan frukosten.

Resan hit gick helt enligt planerna, det som avvek från gängse flygprogram var att det satt en man längst bak i planet (som var knappt halvfullt) och han spelade munspel. Flygvärdinnan berättade för oss att han var professionell musiker som skulle framträda vid en jazzkonsert på kvällen, och han ville öva lite. Det var ingen som opponerade sig mot det, dessutom var han definitivt skicklig på sitt instrument.

Rummet är snyggt och praktiskt inrett, frukosten var god men hade några för mig ovanliga inslag. Jag antar att det är närheten till Ryssland och deras matvanor som påverkar menyn. När klockan är tolv skall jag gå till Stockmann, det stora varuhuset som ligger alldeles i närheten här och köpa en varm jacka eller kappa och ett par funktionella stövlar. Receptionisten upplyste mig inte enbart om att de hade söndagsöppet utan också att det var slutrea med mycket stora prisreduktioner.

Jag inser att man behöver något praktiskt att ta på fötterna, inte bara något varmt utan också något med rejält mönstrade sulor. I morgon blir jag hämtad med bil klockan nio, men huset där huvudkontoret ligger, är inte så långt härifrån, så med rejält på fötterna borde jag kunna promenera dit och hem.

Kl 20.00 Det var en stunds uppehåll i snöandet under eftermiddagen, men nu snöar det igen. Jag promenerade bort till Stockmann, det fanns mycket trevligt där och jag lär nog gå dit många fler gånger. Jag har gjort ett verkligt fynd, en hallonröd knälång täckkappa för det högst måttliga priset av 34€. Sen köpte jag ett par mycket praktiska svarta stövlar, varmfodrade och försedda med kraftiga sulor och som extra bonus finns det en liten "ispigg" som man kan fälla fram om det är isigt underlag. Jag tror att den kommer att behövas! När jag ändå var på G så köpte jag en vit stickad mössa och halsduk och ett par riktigt varmfodrade handskar och ett par svarta leggings som man kan ha om det blir riktigt kallt. Nu är jag rustad att möta den baltiska, arktiska vintern.

Det låg en ny fjärrkontroll på rummet när jag kom hem. Jag har ett oändligt antal TV-kanaler (nästan i alla fall) och särskilt kul är det att jag har svensk TV3, TV4 och TV4+ . Dessutom finns det bl a en svenskspråkig finsk kanal, Sky, CNN, BBC World och Prime och så kan jag avnjuta finsk, estnisk och rysk TV - med mera...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.