Lördag förmiddag

Nu är det bestämt, jag reser tillbaka till London fredagen den 15 april. Jag börjar känna mig riktigt hemma här, vågar mig till och med på någon lettisk fras när jag är i en butik och då möts jag ofta av ett brett leende, man gillar när någon ändå försöker att använda det här komplicerade språket. Jag hittar i centrum, jag har besökt flera platser utanför Riga och jag klarar av att plocka fram växelpengar utan att kolla valören på varje enskilt mynt.

Nu i veckan har jag varit i tre mindre städer, långt bort i öster. Aluksne, Gulbene och Balvi. Fattigdomen är påtaglig, de flesta hus skriker efter renovering, många människor, särskilt de äldre är illa klädda och ser trötta ut. En helt annan verklighet än centrala Riga. Lettland har varit med i EU i ganska många år nu, men det verkar inte som om man har hakat på möjligheterna till EU-bidrag så väl. På nationell nivå ansöker man, men ute kommunerna känner man dåligt till möjligheterna.

Det är fortfarande kallt om nätterna och dagstemperaturen svajar från någon plusgrad till behagliga tio från en dag till nästa. I kväll skall jag gå på ballett, The Lady of the Camellias och på onsdag blir det opera, Aida. Den här veckan blev det ingen kultur p g a vår resa österut, så det får bli mer av det nu.

Och nu närmast skall jag gå en tur nere i centrum och kolla folklivet. Det verkar som om temperaturen är på väg uppåt - lite. Solen skiner i alla fall, inte ett moln på himlen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.