Mycket kultur.

Idag har det varit riktigt milt - två plusgrader. Jag har sett på nyheterna och förstått att temperaturen kryper uppåt, även om det är rätt kallt om nätterna. I kväll har jag varit på konsert, det var en av "kollegerna" vars son är elev på en musikskola där det var eleverna som stod för välljudet. De var otroligt duktiga, vi fick höra en 10-årig flicka som spelade Frühlingsrauschen så Sinding själv hade fått tårar i ögonen, deras lilla orkester spelade Mozart och Bach, en stråkkvartett framförde Vivaldis La Primavera och en annan grupp något av Händel. Sen var det fyra ungdomar som framförde en mix av sången i die Forelle och kvintetten (Schubert alltså) på ett nytt, lekfullt och begåvat sätt. Allt som framfördes hade någon anknytning till våren. Jag är verkligen imponerad av det jag hörde och såg ikväll. Entrébiljetten kostade blygsamma 2 lat, men de bad också om frivilliga donationer till skolans verksamhet. Det var inte svårt att öppna plånboken för ett sånt ändamål.

Jag förstod snabbt när jag var här förra året att kultur är viktigt. Man har läst klassikerna och vill gärna diskutera, man går på teater, opera och balett och så konserter förstås. Nu när det inte är så svinkallt längre om kvällarna, så skall jag passa på att gå på operan, vilken ligger på bekvämt gångavstånd härifrån. Jag kan välja mellan Il barbiere di Siviglia, Carmen, Nabucco, Eugene Onegin, baletter som The Sleeping Beauty, Giselle, The Fountain of Bakhchisaray (efter Pushkin), The Lady of the Camellias och så ett par för mig okända lettiska föreställningar. Billigaste biljettena kostar 2 lat, de dyraste 35. På söndag klockan 1900 skall jag se Il barbiere di Siviglia och jag har bjudit med Dace och hennes föräldrar.

Nu känns det bara bra att det här uppdraget drar ut på tiden. Jag räknar med att vara kvar här minst hela mars månad, kanske ytterligare ett par veckor. Det innebär att jag nog får köpa kläder här...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.