Chiddingfold juldagen.

Egentligen skulle jag inte ägna mig åt bloggande mitt i julhelgen, men man kan inte få tillgång till internet via den ordinarie leverantören här, och då måste jag naturligtvis kolla om mitt mobila internet fungerar. Vilket det gör. Vi skall äta julmiddag klockan fyra, och Melanie har bestämt sig för att varken Greg, Beatrice, Caroline eller jag får tillträde till köket. Hon föreslog att vi skulle ta en promenad, men det är några minusgrader och så blåser det riktigt ordentligt, så det var inget bra förslag. Edward skulle finnas till hands om det var något som hon behövde ha hjälp med och nu sitter han i matsalen och löser soduko under tiden, en ny favoritsysselsättning för honom. Barnen, fyra stycken mellan tretton och fyra år, är ute och skrapar ihop snön på gräsmattan för att göra en snölykta.

Det var inga större problem att resa med tåg hit, visserligen var tåget 50 miunter försenat, men det är tydligen inget ovanligt. Vi har ett traditionellt julfirande här, julgudstjänst för barnen igår eftermiddag - lika festligt och otvunget som förra året - och midnattsmässa där församlingen och orgeln tävlar om att överrrösta varandra i traditionella carols. Märklligt att den gamla kyrkan håller för det trycket. Och så var det förstås julklappar och frukostbuffé nu på förmiddagen. Det är lite lugnare i år, mot förra årets stora "släktjul". Jag tror att Melanie var ganska slut efter den kraftprestationen, hon passerade 75 i augusti.

Nu är jag ledig till och med den 9 januari, men då (om nu vädret tillåter) skall jag--- håll i er nu --- till Kiruna! Det blir ett uppdrag på 1-2 veckor och det var den självklaraste sak i världen att det var jag som skulle ha det, även om uppdraget gäller en brittisk underleverantör till det stora gruvbolaget. Jag har fått en del material som jag förväntas gå igenom under den här ledigheten. Det är tur att jag har min uppsättning med varma kläder från H-fors förra vintern. Jag stannar i Chiddingfold tills på måndag och sen kommer jag tillbaka hit över nyår, eftersom Caroline kommer att stanna här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.