Snabba ryck!

Jag kom hem från min rundresa i Skottland i torsdags kväll, hade då fått ett "oroväckande" mail från min chef. När jag ringde honom fredag förmiddag, så var han väldigt len i munnen och frågade om jag kunde tänka mig att resa till Kiruna i slutet av nästa vecka, en uppföljning av några detaljer i mitt tidigare uppdrag där. Vad säjer man? Bara vädret är någorlunda bra, så kan det väl gå an - och det är ju fortfarande mycket ljusa nätter där, även om midnattsolen är på upphällningen. Men jag hade förstås tänkt mig några sommarveckor i London.

Vädret i Skottland var inget att hurra för, men några riktigt fina dagar, ett antal acceptabla och en handfull dagar med skitväder blev det. Jag kände inte till Skottlands västsida så bra, men nu har jag sett en del intressanta platser. Kerrera var dett riktigt ödsligt ställe. Jo, det fanns några bofasta och en del sommarboende, men det var långt mellan husen. Och så en campingplats och hamn för fritidsbåtar på öns norra spets, men det undvek vi! Det hus som Gerry och Martin har renoverat och nu håller på att inreda låg mycket vackert med utsikt väster ut. Sorgligt nog såg vi inte så mycket av den utsikten, men de hade bilder på den!

Vi hade tänkt att göra en rundtur på Skye, men så fick Gerry veta att det skulle bli en stor auktion i Tobermory på Mull, så vi körde dit i en lånad VW-buss modell ä. Hon fick tag i fyra riktigt fina gamla stolar av någon lokal typ, en byrå som behövde rätt mycket renovering, ett brickbord och det verkliga fyndet - en "träfåtölj". Det finns ett skotskt namn på denna gedigna möbel, men jag kommer inte ihåg det just nu. Hon var jättenöjd och Martin och jag uppskattade att det var fint väder så vi hittade en trevlig B&B och körde runt där en dag till. Ben Nevis fick klara sig utan något besök,  Från Fort William fortsatte jag till Inverness och sedan till Nairn vid Moray firth. Nairn ingår i min farmors släkthistoria, någon förfader var skutredare med Nairn som hemmahamn. Nästa stopp var Dufftown med omnejd, där jag stannade ett par dagar och studerade whiskytillverkning. Ni som känner mig väl, vet att jag inte gillar whisky. Sen blev det Aberdeen, där en Napier som var släktens svarta får för mer än 100 år sedan, var snickarlärling, gifte sig med snickarmästarens dotter, stack iväg till Prestwick och lyckades ingå äktenskap nummer två och därifrån tog han sig till Amerika och ingick äktenskap nummer tre. Heter det trigami? Sen kom lagens långa arm ifatt honom och han transporterdes tillbaka till Skottland, äktenskapen upplöstes och han fick därefter  begrunda sitt leverne i en fängelsecell i Edinburgh.

Sista anhalt i Skottland blev St Andrews, där jag tillbringade ett par dagar tillsammans med en av mina barndomsvänner. På hemvägen stannade jag till i Lincoln, där jag har en avlägsen släkting som fick ställa upp med nattlogi. Och så var jag tillbaka i London i förrgår. Inga missöden på resan, om nu inte byte av trasig lampa i en strålkastare kan betecknas som missöde.

Nu skall jag snart köra ner till Chiddingfold, jag har med mig ett par presenter till Melanie och Edward från Martin. Och när jag kommer hem på söndag, så börjar mental förberedelse för ett par veckro ovanför polcirkeln.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.