Det händer nästan ingenting

- och det är väldigt skönt. Sedan jag kom hem från Frankrike har livet gått i en ovanligt lugn och inrutad lunk. Jobb på kontoret, fritid hemma på kvällen. Nåja, ett och annat restaurangbesök har det blivit och i söndags var jag i Kew Gardens. Vädret var väl inte helt idealiskt, men samtidigt så visar sig många växter från sin bästa sida när det inte är strålande solsken. Idag bryts rutinen lite, de håller på och sätter in ett nytt gemensamt larm- och övervakningssystem i huset och någon gång mellan åtta och halv tolv skall de komma till min lägenhet. Förutom tre övervakningskameror i lägenheten, som enbart kan träda i funktion när larmet går, så kommer alla hissar och korridorer att ha övervakningskameror. Det har tydligen varit lite tveksamheter från en hel del av de boende om det här övervakningssystemet i lägenheterna, men om man vid t ex service sätter på dem utan att larmet går, så blir det både ljus- och ljudsignal från kamerorna och det kommer alltid att meddelas i förväg. Vi får väl tro att det är korrekt.


Den här förändringen har initierats av att några av de boende här har satt in extremt kraftiga entrédörrar och det ha hänt två incidenter. Ena gången var det en dam som ringt på hjälp när hon blev sjuk och sen gick inte dörren att bryta upp. Det här klarade de genom att en brandman firade sig ner från våningen över och slog ut ett fönster - men då var damen redan bortom all räddning . Den andra incidenten var kraftig rökutveckling i en lägenhet som hann bli helt förstörd innan de klarade av att forcera dörren. Lyckligtvis fanns ingen inne i lägenheten. Så extrema säkerhetsdörrar är är inte tillåtna längre, men vi skall ändå känna oss trygga här. Jag hade inte hört om detta förrän brevet från säkerhetsföretaget kom, det hände när jag var i Lettland - och dessutom inte i den del av huset där jag bor.

Den kommande helgen skall jag hjälpa Kathleen och Eric att röja i sina ägodelar inför flytten till ett seniorboende utanför Chesham. De får en lägenhet om tre rum och ett litet pentry och till lägenheten hör det relativt rymligt förråd. Trots det är det mycket som de måste göra sig av med. De ser fram mot flytten, så jag hoppas att det underlättar att de måste göra sig av med en hel del. Eric har sagt att jag skall få en valnötssekretär med karmstol, tillverkad omkring år 1800. Den är värdefull och jag tror att den kommer att passa in väl i den här moderna miljön.

Och nu väntar jag bara på att montörerna skall ringa på dörren. I väntan på dem finns det faktiskt en del saker som jag borde ta itu med, stryka t ex.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.