Tillbaka i London igen.

Det har varit något fel på Blogger, jag har inte kommit in på den här sidan på rätt många dagar nu. Det var trevligt, t o m mycket trevligt i Frankrike. Vi hade alltså tilfälle att bese tre olika vingårdar i bordeauxdistriktet. En var den stor kommersiell vingård som hade stora rostfria tankar och en helt mekaniserad tillverkningsprocess. De tillverkade viner i flera olika kvalitetsklasser, även de blandviner som brukar säljas med beteckningen "husets vin " och liknande. Och så fick vi smaka och fick en flaska i present. Vingård nummer två var en mellanstor sådan, mer traditionell tillverkningsprocess och trean var en vanlig bondgård som tillverkade vin helt enligt gamla metoder. Dyrt vin kan man väl tillägga.

Sedan har vi varit i Les Eyzies de Tayac och sett på museet som är tillägnat den förhistoriska människa, besökt grottorna där de bodde och platsen för Cro Magnonfyndet och Lascaux II som kopian av den ursprungliga grottan kallas. Vi fick också, iförda plastrock, skydd på skorna, plastmössa och munskydd besöka två grottor som normalt inte är öppna för besökare. Det var fascinerande att tänka att de här målningarna var 15- 17000 år gamla - eller kanske mer. Man börjar sväva på målet om målningrnas ålder nu. De kan vara något tusental år äldre faktiskt. Trakten är värd ett återbesök, förutom de förhistoriska minnena så var det vackert där.

Nu är jag alltså tillbaka i London, jag har jobbat måndag-tisdag och är ledig resten av veckan. Nästa vecka skalljag ta itu med ett uppdrag som garanterat gör att jag stannar i London fram till min semester. Det skall bli skönt att äntligen få känna att jag bor här. Jag är mycket nöjd med lägenhetsbytet och det är Fran och Michael också. De sparar massor av tid på att bo nära sina respektive jobb och kommer dessutom snabbare till sitt lantställe på helgerna. Och nu, nu är det dags för mig att torka håret och --- bädda sängen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.