Nu är det roliga snart slut.

Torsdag och fredag förra veckan var jag i en liten stad som heter Bauska, sextiofem km söder om Riga. Jag gjorde ett besök där när jag var i Riga på uppdrag för ganska exakt ett år sedan. Nu fick jag lite mer insyn i stadens problem, det handlar inte enbart om ekonomi och ett vikande skatteunderlag (har det någon gång funnits det sådant värt namnet?) utan ett delvis stängt sjukhus, stora klasser i skolorna, en infrastruktur som håller på att rasa samman i den äldre stadsdelen och så den stora genomfartsvägen, Via Baltica. Det är slätt och jordbruksland runt stan, inga berg att spränga bort och ändå väljer EU att lämna bidrag till att bredda gatan som går tvärs genom staden. Det hade varit intressant att räkna hur många långtradare som kör där under en dag.

Den här veckan kommer det att bli "kontorsarbete" här i Riga och det är inte utan sorg i hjärtat som jag reser tillbaka till London på fredag. Jag trivs här. Och så ser jag fram emot nästa uppdrag. Det verkar som jag kommer att bli "baltikumexpert". Inte mig emot!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.