Måndag - som inledning till en kulturell vecka.

Nu är det färdigjobbat för idag, ute regnar det oc h då får jag väl ta mig tid att skriva något här. Veckan som gick? Måndag var det möte med ett par regeringstjänstemän, jag kände inte något som helt förtroende för dem. Lite obehagligt faktiskt. Tisdag var jag i Jurmala, det var lite bättre stämning i det mötet. Torsdag-fredag var vi i Liepaja, en stad vid Östersjön. Vi, d v s Dace och jag åkte sedan till Palanga för att besöka bärnstensmuseet där. Det var en upplevelse. Fantastiska konstföremål, exklusivt hantverk och så fick jag lära mig en hel del om dessa, minst 20 miljöner år gamla "stenar" och se minst 20 miljoner år gamla insekter och växter som blivit inneslutna i stenen. Bärnsten räknas, trots att det från början är kåda, som en ädelsten. Jag köpte ett par örhängen... kunde bara inte låta bli. Sen körde vi vidare till Klaipeda, en charmig stad med ganska stor hamn. Klaipeda heter Memel på tyska och ingick i Ostpreussen. Utanför Klaipeda ligger det ett långt sandrev som lär vara en verklig sevärdhet sommartid. Vi åkte inte dit ut, delsvar det  inte sommar, dels var det gråväder och hård vind. Vi deltog istälet i lördagens "nattliv" - men bara fram till midnatt. Vi körde sen på småvägar och hittade många mysiga små byar och även större samhällen innan vi hamnade först i en stad som heter Sialuiai och sen på den märkliga Hill of Crosses strax norr om staden. Tänk er ett gigantiskt område med kors i alla storlekar, allt från flera meter höga till små träkors med en trådögla i som hängde på armarna till de större korsen. Dessutom Jesusstaty (gåva av förre påven) och en ful Mariastaty som några äldre damer tillbad... Jag har inte riktigt hämtat mig än efter att ha besökt denna märkliga plats. Vi avslutade dagem ned ett besök iJelgava. Trist stad men väldigt bra mat på en ganska oansenlig kafeteria. Kafeteria är lunchrestaurang/kvartersrestaurang. Vi var tillbaka i Riga vid sextiden. Det är bra att man kan förena nytta med nöje så här.

I morgon skall jag se La Traviata och på onsdag blir det Swan Lake. Lördag Eugene Onegin och nästa torsdag, kvällen innan jag reser tillbaka till London blir det balett, A midsummer night´s dream.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.