I de tusen sjöars land igen...

Nu fick jag en stund över och tillgång till en laptop, så då skriver jag väl några rader. Midsommaren firades på verkligen helsvenskt sätt ute på Blidö. Vi hade allt - till och med fint väder. Sen tog jag färjan över till H-fors och passade på att se staden utan ett tjockt lager av snö, åka ut till Sveaborg och kolla en del sevärdheter i H-fors utkanter. Just nu befinner jag mig på en i mina ögon oerhört exotisk plats, en liten ö i Saimen strax utanför Nyslott (eller Savonlinna) En av mina vänner från i vintras har där en gammal timmerhydda och bastu som har kompletterats med två små gäststugor i samma gamla, asketiska stil. Dricksvatten får man hämta på en bensinstation på fastlandet, disk- och färskvatten finns förstås i överflöd här omkring. Elektricitet? Jo ett litet dieseldrivet elverk för de viktigaste funktionerna. Det mobila bredbandet däremot, det fungerar utmärkt!

Vi har gjort det man gör på ett sådant här ställe, bastat, badat, grillat, utforskat ön, försökt att få upp fisk, solat (de stunder som solen visat sig) och varit ute med en rolig gammal roddbåt och utforskat obebodda öar. Just nu regnar det och vi planerar att ta den "riktiga" båten in till Nyslott för att kolla stan, borgen och proviantera. Vi stannar kvar här till på lördag, jag reser hem till London på måndag, för att sedan resa över till antingen Norge eller Sverige några dagar senare. Vi (Camilla, Marika, Fredrik B, Göran och jag - eventuellt följer Tina med också) skall göra en riktigt ordentlig fjälltur. De har ännu inte bestämt vart vi kommer att bege oss men det lämnar jag med varm hand åt de mer erfarna fjällrävarna att bestämma. Har jag bara bra kängor så klarar jag det mesta. Plus något som skrämmer myggen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

En ledig dag!!!

Lördag morgon i Bryssel.