Nu har jag varit i Tallinn!

Jag hade planer på att resa till Tallinn när jag jobbade i H-fors, men det blev aldrig av. Nu har jag varit där och kan konstatera att de tre baltiska huvudstäderna har så olika karaktär. Vilnius är italiensk, Riga är nordisk och rysk och Tallinn är Tallinn och finsk. Men det blev ni väl inte klokare av?

Jag kom till Tallinn onsdag kväll, sysslade huvudsakligen med jobbangelägenheter torsdag-fredag men igår tog jag skadan igen och såg på stan. Det regnade en del, men nu har jag ett nyinköpt paraply i de estniska färgerna!

Jag bodde på hotell Olumpia, 18 våningen med en fantastisk utsikt västerut. Hotellet var riktigt bra, även om det låg några minuters promenad från stadskärnan. Däremot låg det nära den verksamhet som jag skulle diskutera med. Herrarna var väldigt formella och det kändes som om det fanns ett arv från sovjettiden som de ännu inte helt gjort sig av med. Nej, det var inga damer närvarande, bara fem herrar. Nåväl, allt ser ut att gå i lås och jag kommer att följa med när uppdraget startar, vilket troligen blir första veckan i oktober. Då skall jag se till att fortsätta utforskandet av den gamla stadskärnan, och innan jag reser skall jag läsa på ordentligt och se till att de som skall sköta uppdraget - vilket kommer att ta ca 4 veckor - också har läst på ordentligt i förväg om landet och helst lärt sig några artighetsfraser på estniska.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Möbler, facebook och vinterkyla.

Snart är vi på väg.

Det regnar i Skottland.